انواع کارتن و جعبه های بسته بندی

انواع کارتن و جعبه های بسته بندی

انواع کارتن بسته به نوع محصول تولیدی مشتری و همچنین کاربردی که نوع کارتن تعریف میشود متفاوت است

 مقالات مشابه

کارتن سازی و جعبه سازی شندی پک

پیشینه صنعت چاپ در ایران

تاریخچه پیدایش صنعت کارتن سازی

چاپ کارتنی و چاپ افست

انواع کارتن و جعبه های بسته بندی

انواع کارتن و جعبه های بسته بندی

نواع کارتن بسته به نوع محصول تولیدی مشتری و همچنین کاربردی که نوع کارتن تعریف میشود متفاوت است

کارتن در واقع یک جعبه یا ظرف از جنس مقوا و گاهی تخته فیبر چین‌دار است. انواع جعبه‌های مختلفی که در بازار وجود دارند باعث شده است مصرف‌کنندگان آن‌ها را براساس نیاز خود مانند بسته بندی لوازم یدکی خودرو، قطعات صنعتی، صنعت غذایی و دارویی و هزاران کاربرد دیگر تقسیم بندی کنند.

کارتن 3 لایه و پنج لایه

کارتن 3 لایه و 5 لایه

ورق سازی کارتن و تولید ورق یکی از امهم ترین مراحل حذف نشدنی برای ساخت کارتن میباشد. عنصر اصلی کارتن ورق است یعنی بدون ورق و صنعت آن کارتن نیز تولید نمیگردد. ورق ها انواع متفاوتی دارند که از متداول ترین آنها میتوان به کرافت، تست و تاپ وایت اشاره کرد.ورق سازی کارتن و ساخت ورق طی فرآیندی انجام میگیرد. کاغذ خود یک محصول میباشد یعنی نمیتوان از کاغذ ورق تولید نمود اما مواد تشکیل دهنده هر دو تقریبا یکسان میباشد که در ورق سازی یکسری موارد اضافه میگردد.

کارتن های ۳ لا که توسط فلوت های B.C تولید میگردند، پر کاربردترین کارتن برای بسته بندی کالا ها میباشند زیرا با مقاومت بالایی که دارند میتوانند در حفاظت از محصولات به خوبی عمل کنند و اکثر محصولات را پوشش می دهند.

کارتن ۵ لا: مقاومت و استقامت کارتنهای ۵ لایه اندکی نسبت به کارتن سه لایه بیشتر میباشد زیرا در تولید آن دو لایه فلوت ترکیبی به کار رفته است. این کارتن برای محصولاتی که درصد شکستگی و آسیب آنها در حین حمل و نقل بالاست، استفاده میشوند.

فلوت

فلوت کارتن همان کاغذ موج دار کنگره ای میباشد که بین لایه های مسطح کارتن قرار میگیرد. موج دار بودن فلوت ها به انواع آنها بستگی دارد. رنج گام های فلوت در ورق سازی به A,B,C,E,F تقسیم بندی میشوند که هر کدام برای مصارف گوناگون در تولید کارتن استفاده میشوند. در این مقاله کاربرد، ضخامت و تعداد کنگره ها را بررسی خواهیم کرد.

فلوت A: این فلوت حدودا میان ۱۲۵_۱۰۵ کنگره در هر متر ورق میباشد که برای اجسام شکستنی و بسیار شکننده همانند لوازم خانگی و برقی استفاده میگردد. کارتنی که توسط فلوت A ساخته شده باشد تحمل وزنی حداکثر ۱۵ کیلوگرم را خواهد داشت که ضخامت آن چیزی میان ۴٫۵ تا ۵ میلی متر میباشد.

فلوت B: یکی از مناسب ترین نوع فلوت در کارتن های مخصوص لوازم شکستنی با قدرت ضربه گیری بالا فلوت B میباشد که با داشتن میانگین دندانه هایی ۱۵۰_۱۲۵ با ضخامت ۳_۲ میلی توانایی تحمل وزن ۱۳ کیلویی را دارند.

فلوت C: مقاومت دندانه یا کنگره های فلوت C نسبت به فلوت های A,B کمتر است. کارتنهایی که با چنین فلوتی ساخته میشوند بسیار کاربردی تر هستند و برای بسته بندی های محصولات مختلف استفاده میشوند. ضخامت این فلوت حدودا میان ۴_۳٫۵ بوده و تعداد آنها ۱۴۰_۱۲۰ عدد در هر متر میباشد. کارتنهای تولید شده توسط فلوت C تحمل حداکثر ۱۲ کیلوگرم را دارند.

فلوت E: کارتنها و جعبه های تولید شده از این نوع فلوت برای مصارفی همانند جعبه کفش استفاده میشوند که مقاومت خوبی در برابر فشار و له شدگی داشته و جعبه های را در برابر چنین آسیب هایی حفظ میکنند.

ضخامت این فلوت چیزی میان ۲_۱ میلی متر بوده و شمارش کنگره های آن ها ۳۲۰_۲۹۰ عدد در هر متر میباشد. این کارتنها برای مواردی استفاده میشوند که ظرافت برای تولید کننده اهمیت دارد.

فلوتF: فلوت F یکی از کم کاربرد ترن فلوت در کارتن سازی میباشد زیرا مقاومت آن نسبت به فلوت های دیگر بسیار پایین است و برای بسته بندی های ادکلن، اسپره و لوازم آرایشی استفاده میگردد. این فلوت با ضخامت ۰٫۸ میلی و تعداد کنگره ۴۲۰ عددی، جزو کوچک ترین فلوت های کارتن قرار گرفته اند.

تمامی این فلوت های برای تولید کارتن و جعبه های محصولات متنوع استفاده میشوند اما برای کارتنهای سه لایه و پنج لایه معمولا از ترکیب چنین فلوت هایی در کنار یکدیگر استفاده میشوند. برای مثال از ترکیب فلوت های BC برای ساخت کارتن ۵ لا بهره میگیرند چرا که ترکیب این دو فلوت مقاومت خوبی به کارتن بسته بندی داده و برای محصولات سنگینی که نیاز به حفاظت و مراقبت در حین حمل و نقل دارند، استفاده میگردد.

چاپ  ایمیل